Utrechts kinderboek mondt uit in educatief project voor 50 basisscholen

Oktober is de Maand van de Geschiedenis, en het is Kinderboekenweek, met mooi Utrechts nieuws! Hoe maak je erfgoed aantrekkelijk voor kinderen? Hoe neem je ze mee in de verhalen over het verleden, maar laat je ze ook nadenken over de toekomst? Met het boek De spoken van het Stadhuis én het bijbehorende educatieproject zijn leerlingen van 50 basisscholen in de stad Utrecht actief met het verleden, heden en de toekomst van hun stad. Via een lesprogramma leren ze verhalen schrijven over de plek waar ze wonen. 20 bekende kinderboekenschrijvers schreven een verhaal voor het boek De spoken van het stadhuis. Denk aan Annet Schaap, Anna Woltz, Koos Meinderts en Janneke Schotveld. De tweede druk van dit boek is inmiddels al verschenen. De kinderboekenschrijver Floor Tinga, die ook een verhaal schreef voor dit boek, ontwikkelde het educatieve project. Nieuwsgierig? Lees hieronder meer!

/imagecache/lg/uploads/2022/06/10-juni-1.jpg

De Spoken van het Stadhuis en andere Utrechtse verhalen
Het boek De Spoken van het Stadhuis is samengesteld door de bekroonde kinderboekenschrijver Koos Meinderts. De aanleiding voor het boek is een idee van Kiwanis club Utrecht om kinderen te betrekken bij 900 jaar stad Utrecht. Het boek bevat de geschiedenis van twintig prominente plekken in Utrecht door kunsthistoricus Mathijs Meinderts, aangevuld met fictieverhalen van bekende Utrechtse kinderboekenschrijvers zoals Anna Woltz, Annet Schaap, Janneke Schotveld, Floor Tinga, Pim Lammers, Annemarie van den Brink, Robert van Dijk, Diet Groothuis, Maria Postema, Marcel van Driel, Elisa van Spronsen, Vincent Bijlo en anderen. De hoofdrolspelers zijn jonge en oudere Utrechters: dappere, maar ook supergewone stadsgenoten. De illustraties zijn gemaakt door de Utrechtse illustrator en kunstenaar Annette Fienieg. De verhalen zijn stuk voor stuk bijzonder en sluiten goed aan bij de leefwereld van kinderen tussen de 8 en 12 jaar. De Spoken van het Stadhuis valt in de smaak bij de Utrechtse kinderen. Het boek verscheen op 2 juni, raakte al snel uitverkocht, een tweede druk verscheen in september. Het boek is verkrijgbaar bij Utrechtse boekwinkels en de webwinkel van Oud-Utrecht.

/imagecache/original/uploads/2022/10/digitaal-educatief-programma-een-stad-vol-verhalen-voorbeeld-bibliotheek-neude.png

Educatie met digitaal lesprogramma: stadsgeschiedenis, lezen en schrijven
Van half september tot en met half oktober 2022 zijn leerlingen op 50 basisscholen aan de slag met het educatieve traject 'Verhalen over Utrecht'. Kinderen leren meer over het erfgoed in hun wijk én schrijven hun eigen verhaal. Het lesprogramma is ontwikkeld door kinderboekenschrijver Floor Tinga. Het is speels en geeft tegelijkertijd praktische tips. Zo zijn er filmpjes van de verschillende locaties en schrijftips van de schrijvers zoals van Anna Woltz en Vincent Bijlo. Het digitale programma is aangevuld met bezoeken van schrijvers in de klas. Daarnaast zijn er ook rondleidingen op locaties uit het kinderboek verzorgd door gidsen van het Gilde Utrecht. Zo'n vijftig scholen uit Utrecht doen mee aan het educatieve programma. Kiwanis heeft 1000 boeken gratis aangeboden aan kinderen van kansscholen. Deze boeken spelen een belangrijke rol in het educatieve traject.

Schrijfwedstrijd Bibliotheek Utrecht
De kinderen kunnen meedoen aan een schrijfwedstrijd. Deze wordt in november feestelijk afgesloten in de theaterzaal van de Bibliotheek Utrecht. De bibliotheek is partner en mede-organisator van het educatieve traject. De Gemeente Utrecht financiert dit project, samen met sponsors van Kiwanis.

Partners
Partners van het educatieproject zijn Kiwanis Utrecht, Bibliotheek Utrecht en Gilde Utrecht, ondersteund door Stichting Kinderfonds Kiwanis Utrecht, Gemeente Utrecht, Historische Vereniging Oud-Utrecht en diverse sponsors.

Foto bovenaan: Schrijver Floor Tinga bij bassischool De Panda op Kanaleneiland