KC Utrecht 28 mei: 40 jaar KC Utrecht-lustrumviering

40 jaar Kiwanis Club Utrecht

Kiwanis Utrecht begon zijn bestaan in 1972. Enkele van de oorspronkelijke oprichters zijn nog steeds lid! Het Charter werd uitgereikt op 12 mei 1976. Doordat er in 1974 in de verre omtrek nog geen andere Kiwanisclubs bestonden, is de ledensamenstelling afwijkend van het gangbare patroon. In die beginfase kwamen de leden uit de gehele provincie Utrecht. Het huidige toelatingsbeleid stelt dat het nieuwe lid woonachtig en/of werkzaam dient te zijn in de stad Utrecht.

Het eigene van een serviceclub is dat de leden op basis van onderlinge vriendschap en respect zich inzetten voor de zwakkeren in de samenleving met tegenwoordig het accent op hulp aan kinderen. Vandaar het motto ‘Serving the Children of the World’. Hiertoe worden projecten opgezet waarvoor, door middel van in de club aanwezige talenten, kennis, ervaring, knowhow en netwerken, fondsen worden verzameld of fysieke inzet wordt geboden. Persoonlijke initiatieven en inspanningen vormen de drijvende kracht om tenslotte gezamenlijk tot een zinvol project te komen.

Dat was in 1972 het ideaal van de oprichters van club Utrecht en dat is het nog steeds. Voor ogen stond een hechte gemeenschap, elkaar met raad en daad bijstaand, met elkaar pratend over zaken die er toe doen, maar de ontspanning niet uit het oog verliezend. Het oorspronkelijke ideaal vraagt doorlopend aandacht en onderhoud.

Doordat bij de samenstelling van de club rekening wordt gehouden met de beroepsachtergrond, bestaat de club uit vogels van zeer verscheiden pluimage, wat tot verrassende nieuwe contacten, vriendschappen, samenwerking en gespreksonderwerpen kan leiden.