KC Utrecht 3 februari Esther Lubberding en Machteld Smits

Speciale aandacht voor het Bevrijdingsfestival, met directeur Esther Lubberding en voorzitter Machteld Smits.

Het motto van Kiwanis is : ‘Serving the children of the world’. Afgelopen jaren hadden we o.a. een scholenprogramma over Vrede van Utrecht, met als basis het door Kiwanis ontwikkelde en schrijfster Martine Letterie geschreven kinderboek ‘Het geheim van de Zwarte Mantel’. Komend jaar hebben we een concert tbv Jeugdcultuurfonds Utrecht in TivoliVredenburg, en we organiseren een Vide Grenier Utrecht, een verkoop van kunst en antiek tbv STOP Tetanus, een wereldwijde actie van Kiwanis en Unicef.

Uitgangspunt voor activiteiten Kiwanis Club Utrecht is kinderen en Utrecht, en misschien iets breder als het gaat om vrijheid. De aanslag in Parijs heeft dat versterkt. De boodschap van Nationaal Comité 4 en 5 mei is: ‘Vrijheid geef je door’. En dat is ook de boodschap van het Bevrijdingsfestival.

Twee eerste mogelijkheden voor inzet Kiwanis, dit jaar:

• Verzamelen materialen voor creatieve workshops over vrijheid op 10 basisscholen, voor groep 6 tot en met 8; ROC studenten Leisure & Events begeleiden de scholen met workshops. De uitkomsten van de workshops worden gepresenteerd op het kinderterrein tijdens Bevrijdingsfestival op 5 mei.
  • Organisatie ‘Vrijheidscollege’ en muziek over de ’ Four Freedoms’ op Hoog Catharijne; benutten mensenstroom en schermen Hoog Catharijne om boodschap over vrijheid (Vrijheid geef je door) te brengen. Hoog Catharijne/Corio heeft al ja gezegd, spreker en muziek volgen via Bevrijdingsfestival, Ingmar Creutzburg is contactpersoon Hoog Catharijne/Corio. De andere Vrijheidscolleges zijn in UMC en Winkel van Sinkel.

Andere mogelijkheden: de vrijheidsconcerten op 4 en 5 mei, met Eefje de Visser en Orkest van Utrecht, de mogelijkheid om jaarlijks iets te doen, de netwerkborrel op 5 mei, het tappen, en iets nieuws: een evenement dat kan groeien a la 538/glazen huis, iets dat het goed doet in de media, misschien vanuit Hoog Catharijne?.

Focusdoelgroep Bevrijdingsfestival is 16-35 jaar. Kinderterrein op Bevrijdingsfestival trekt ca 1000 kinderen en ouders.

Op dinsdag 3 februari is er tijdens een Kiwanis avond ruimte om uit te wisselen over het thema vrijheid, het bevrijdingsfestival en de mogelijke inzet van Kiwanis.

Deel deze post