Optie: Vrijheidscollege Mardjan Seighali

In samenwerking met negen Bevrijdingsfestivals brengen de Vrijheidscolleges een publiek op de been voor de fundamenten van onze rechtstaat en democratie. In elke provincie vinden vier lezingen plaats: in de aanloop naar 5 mei, en op 5 mei zelf tijdens het Bevrijdingsfestival. Graag vraagt Kiwanis weer aandacht voor de Vrijheidscolleges, en in het bijzonder voor het Vrijheidscollege van Mardjan Seighali, directeur van de Stichting voor Vluchteling Studenten UAF, over Vrijwaring van Gebrek, op 1 mei in Utrecht.

De Vrijheidscolleges zijn een jaarlijkse serie lezingen van bekende opiniemakers en denkers met de ‘Vier Vrijheden’ van Roosevelt als thema. Op 6 januari 1941 sprak hij in Washington de ‘Four Freedoms’ rede uit, waarin hij vier vrijheden formuleerde die voor iedereen ter wereld zouden moeten gelden en die nog steeds actueel zijn: ‘Freedom from Fear’, ‘Freedom from Want’, ‘Freedom of Speech and Expression’ en ‘Freedom of Worship’. Ruim zeventig jaar later zijn de Vrijheid van Meningsuiting en van Religie, en de Vrijwaringen van Gebrek en Angst nog altijd relevant en essentieel: het zijn vier waarden waarop onze samenleving gebaseerd is.

Mardjan Seighali (1964) is directeur van Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF. Zij groeide op in Iran en is in 1990 voor het toenmalige regime gevlucht, samen met haar twee kinderen. Haar man was haar al vooruit gegaan omdat hij zijn leven ook niet zeker was. Uiteindelijk is Mardjan met haar gezin in Nederland terecht gekomen. Daar kwam de vrijheid haar tegemoet en sindsdien heeft ze geen dag onbenut gelaten om die te benutten en te koesteren. Mardjan is in de jaren ’90 zelf begeleid door de stichting waar zij nu directeur van is. In de tussenliggende periode heeft ze als manager gewerkt in de jeugdzorg, in de reclassering en – hoe verrassend voor iemand van niet-Nederlandse origine – bij Erfgoed Nederland. Politieke interesse heeft zij al sinds haar jeugd. In Iran had zij de vrijheid niet om zich politiek te uiten, in Nederland zet ze zich al jaren in voor de lokale politiek in haar woonplaats Almere.

Inschrijven voor het vrijheidscollege kan hier: http://www.vrijheidscolleges.nl/inschrijven-college-utrecht/