De Spoken van het Stadhuis, en andere Utrechtse verhalen

Kinderboek Utrecht 900

2 juni 1122 kreeg Utrecht stadsrechten. Precies negenhonderd jaar later verschijnt het kinderboek De Spoken van het Stadhuis, en andere Utrechtse verhalen.  Burgemeester Sharon Dijksma overhandigt op 2 juni de eerste exemplaren van De Spoken van het stadhuis aan Utrechtse kinderen van acht tot 12 jaar.

Bekende locaties en schrijvers

Het is een bundel van 20 spannende verhalen van 20 Utrechtse schrijvers, van Annet Schaap tot Vincent Bijlo, bij 20 prominente plekken in Utrecht, van de Dom tot Amelisweerd en van Kanaleneiland tot het Rietveld Schröderhuis.  De hoofdrolspelers zijn jonge en oudere Utrechters: dappere, maar ook supergewone stadsgenoten. Hun verhalen bewijzen dat geschiedenis niet saai is, maar interessant en leerzaam, en soms zelfs heel leuk.

Historisch verantwoord én onderhoudend

Het boek is een initiatief van Kiwanis Utrecht. Het is samengesteld door kinderboekenschrijver Koos Meinderts en historicus Mathijs Meinderts die bij elke plek een historisch verantwoord overzicht schreef. Met schitterende illustraties door Annette Fienieg, prachtige foto's van Jan Buteijn, en verrassende vormgeving door Leentje van Wirdum.

Vanaf 2 juni te koop

De spoken van het stadhuis kost 17,95 en is vanaf 2 juni te koop in boekwinkels, musea en de webwinkel van Oud-Utrecht. Met de opbrengst van het boek krijgen duizend Utrechtse kinderen die het thuis niet breed hebben een exemplaar van het boek. Er komt ook een uitgebreid educatief programma voor scholen in Utrecht.

Partners

De Spoken van het stadhuis is een uitgave van Stichting Kinderfonds Kiwanis Utrecht, met partners Kiwanis Club Utrecht , Historische Vereniging Oud-Utrecht, Wijn & Stael, en Het Evert Zoudenbalchhuis, met medewerking van vele andere Utrechtse organisaties en inwoners.

/imagecache/original/uploads/2022/04/omslag-kinderboek-utrecht-9-2.png

/imagecache/lg/uploads/2022/04/img-6575.jpg