Grand Départ de Tour de France 2015 in Utrecht

De Tour de France 2015 start in Utrecht. Vijf dagen kleurt de stad geel.

Het grootste jaarlijkse sportevenement ter wereld begint in Utrecht

De Grand Départ is de feestelijke start van de Franse wielerronde.

Na 5 jaar keert de Tour de France voor de zesde keer terug naar Nederland: een record.

Op donderdag 2 juli maakt Utrecht kennis met het peloton tijdens de ploegenpresentatie in park Lepelenburg.

De eerste etappe op 4 juli is een individuele tijdrit van 13,8 kilometer en start om 14:00u.

De tweede etappe op 5 juli start om 13:45u en gaat via de stad naar Neeltje Jans.

De reclamekaravaan vertrekt beide dagen twee uur voor het peloton.

Voor bewoners en bezoekers van de stad is dit een unieke kans om het wielerspektakel van dichtbij mee te maken. Beleef de Tour en ontdek de Tourkaravaan.

Alle Kiwanis zijn welkom in de stad. Voor het programma en voor de bereikbaarheid van Utrecht kijk op http://www.tourdefranceutrecht.com

Sportkansen voor alle kinderen, dat is een bij Kiwanis passend uitgangspunt van de goede doelen die gekoppeld zijn aan de Grand Départ 2015 in Utrecht: de realisatie van een kindersportcentrum bij het Wilhelmina Kinderziekenhuis en de ondersteuning van het Jeugdsportfonds.

Het WKZ kindersportcentrum

'Alle kinderen moeten kunnen sporten en bewegen'

Sport maakt een belangrijk deel uit van onze cultuur. Sport en actieve recreatie dragen bij aan de geestelijke en lichamelijke gezondheid van elk kind. En met behulp van sport leren kinderen om sociale en fysieke vaardigheden met leeftijdsgenoten te ontwikkelen. Toch kunnen er veel barrières zijn waardoor kinderen niet mee (kunnen) doen aan sportactiviteiten, denk bijvoorbeeld aan chronische ziektes of beperkingen. Daarom willen wij het WKZ kindersportcentrum realiseren, waardoor kinderen met een ziekte beter in hun vel komen te zitten en zich gewoon kind kunnen voelen.

Jeugdsportfonds

Het Jeugdsportfonds creëert sportkansen voor kinderen tot 18 jaar die leven in gezinnen waar de financiële middelen ontbreken om lid te worden van een sportvereniging. Het Jeugdsportfonds laat ze sporten bij een door NOC*NSF erkende sportvereniging. Dankzij het fonds kunnen kinderen hun sportdroom waar maken. Alle kinderen moeten kunnen sporten, dus betaalt het Jeugdsportfonds de contributie, kleding en eventuele sportattributen. Jaarlijks ondersteunt het Jeugdsportfonds voor ruim 25.000 kinderen een sportkans.

Tour de France Utrecht