Kiwanis schenkt 1 miljoen aan UNICEF voor STOP Tetanus

UNICEF ambassadeur Monique van de Ven nam zaterdag 17 september, tijdens het Kiwaniscongres in Archeon te Alphen aan den Rijn, een cheque van 1 miljoen euro in ontvangst van serviceclub Kiwanis. De bijdrage, het resultaat van vijf jaar lang inzamelingsacties door Nederlandse Kiwanis clubs, is specifiek bestemd voor het tegengaan van neonatale tetanus.

"Mede dankzij Kiwanis heeft UNICEF miljoenen vrouwen kunnen inenten tegen tetanus en dat zijn mooie resultaten", vertelt Monique van de Ven, die als ambassadeur voor UNICEF veel gezondheidswerk in ontwikkelingslanden zag. "De afgelopen vijf jaar is de ziekte fors teruggedrongen en is babysterfte door tetanus enorm afgenomen. Kiwanis heeft daar een grote bijdrage aan geleverd. Dat vind ik fantastisch!"

Monique van de Ven van Unicef bij Kiwanis

Partnership Kiwanis en Unicef

De cheque, die onder luid tromgeroffel door twee Romeinse legionairs werd binnengedragen, vormt de symbolische afsluiting van een 5-jarig partnership tussen Kiwanis en UNICEF. Naast bestuursleden van Kiwanis, en enkele UNICEF medewerkers was ook Liesbeth Spies, burgemeester van Alphen aan den Rijn, hierbij aanwezig.

STOP Tetanus

De prachtige opbrengst van 1 miljoen euro komt ten goede aan het Stop Tetanus-project. "Alle leden van Kiwanis hebben enorm hun best gedaan om zoveel mogelijk geld op te halen voor de aanpak van tetanus. Een wijnproeverij, sponsorlopen, concerten, een fietstocht naar Thailand en er is zelfs een kookboek gepubliceerd", zegt Gert van Lieshout, voorzitter van de Kiwanis-werkgroep Stop Tetanus trots. "Mooi om te zien dat daar, dankzij de brede aanpak van UNICEF, zoveel resultaat mee wordt behaald."

De voor moeders en pasgeboren baby's levensgevaarlijke ziekte Tetanus is met vaccinaties en voorlichting effectief te bestrijden. Inmiddels zijn 40 van de 59 landen waar de ziekte in 1999 voorkwam tetanusvrij verklaard.

Kiwanis

Kiwanis is een wereldwijde vrijwilligersorganisatie, verenigd in lokale serviceclubs, die zich inzet voor de medemens en in het bijzonder voor kinderen. Het motto van Kiwanis is "Serving the children of the World". Kiwanis en UNICEF werken wereldwijd al jaren samen en ook in Nederland is dat het geval. Serviceclub Kiwanis heeft een missie: tetanus de wereld uit helpen. Ze zetten zich dan de afgelopen jaren ook keihard in voor STOP Tetanus.

foto, vlnr: Romein, Gert van Lieshout (voorzitter Kiwanis werkgroep STOP Tetanus), Henk Oostdam (Gouverneur Kiwanis Nederland), Sue Petrisin (World President Kiwanis International), Liesbeth Spies (Burgemeester Alphen aan den Rijn), Monique van de Ven (Ambassadeur Unicef Nederland), Romeinse dame