Kinderboek over Vrede van Utrecht

Onder het programma Vrede van Utrecht heeft Kiwanis Club Utrecht activiteiten georganiseerd om kinderen bij de stad Utrecht te betrekken. Een eerste project is de openstelling van Het Utrechts Archief op zaterdagen door Kiwanis leden, hun partners en relaties. Het is daarmee toegankelijk voor Utrechtse kinderen en hun ouders. Het Utrechts Archief aan de Hamburgerstraat is gevestigd in het gebouw van de 11e eeuwse Paulusabdij en voormalige rechtbank Utrecht. Er is een interactieve multimediale presentatie die kinderen bijvoorbeeld een historische krant laat maken over hun eigen huis, buurt of familie. Zie voor meer informatie www.hetutrechtsarchief.nl.

Mysterie van de zwarte mantelOok ontwikkelden we met uitgeverij Leopold en schrijfster Martine Letterie een kinderboek voor basisscholen in stad en regio Utrecht. In samenwerking met Stichting Vrede van Utrecht en Kunst Centraal kwam er ook lesmateriaal. Het verhaal speelt zich af in Utrecht ten tijde van de vredesonderhandelingen in 1713. Bij het boek hoort een stadswandeling voor kinderen – en ouders – met opdrachten langs de locaties die voorkomen in het boek. Het Mysterie van de Zwarte mantel werd gepresenteerd tijdens de Kinderboekenweek op 12 oktober 2012.