Kinderboek De Spoken van het Stadhuis valt in de prijzen

Award en cheque voor Kiwanis Utrecht

Op 9 september was de jaarlijkse Algemene Vergadering van Kiwanis Nederland in het Openluchtmuseum in Arnhem. Kiwanis Club Utrecht ontving daar een Award en een cheque voor het project rondom het kinderboek De Spoken van het Stadhuis.

Hieronder de tekst van Carel Maass namens het Kiwanis Nederland Fonds:

De afgelopen jaren hebben wij veel projecten gesteund, maar er is altijd wel een project dat er bovenuit steekt. Daarom geven wij dit jaar de KNF-award aan Kiwanis Utrecht. Voor hun boekenproject: De spoken van het stadhuis, en andere Utrechtse verhalen.

De prijs bestaat niet alleen uit een gegraveerd glasblok ontworpen door de glaskunstenaar Ming Hu Cheng, met daarin centraal een kind, in de vorm van de Kiwanispop, maar ook uit een bedrag van duizend euro vanuit KNF, vrij te besteden door de club Utrecht aan een of meer van hun goede doelen.

Kiwanis Utrecht heeft met hun aanvraag een nieuwe trend ingezet. Ze hebben aan het KNF geen geldbedrag gevraagd, maar een bedrag van 10.000 Euro geleend om hun mooie boeken project voor te financieren.  En wat belangrijk is, zonder dit geld hadden ze niet kunnen starten en ook niet onbelangrijk, ze hebben het bedrag volledig terugbetaald.

Project:
Ter gelegenheid van 900 jaar Utrechtse stadsrechten hebben 20 kinderboekenschrijvers over 20 markante Utrechtse gebouwen, parken, locaties, een spannend verhaal geschreven en in een kort stukje is de historie hiervan beschreven. Naast het boek mag ook niet onvermeld blijven de PR rondom de presentatie van het boek goed was, uitreiking aan de burgemeester, presentaties in het mooi verbouwde Neude postkantoor, filmpjes op Youtube, stukken in lokale en de landelijke kranten, etc.

Ook is er in samenwerking met Bibliotheek Utrecht en de Kinderboekenwinkel een schrijfwedstrijd georganiseerd waaraan meer dan 1000 kinderen hebben meegedaan.
De organisatie bestond natuurlijk uit de Kiwanis Utrecht leden, maar vooral uit de boekencommissie:
Marian van Gestel, Dick de Jong, Frans Visser, Dirk van Setten en last but not least Vester Reijnders, coördinator zoals hij zichzelf omschrijft. Daarnaast KC Utrecht leden met deeltaken als distributie en opslag.

Er zijn 4500 boeken gedrukt, 1000 boeken gratis uitgereikt aan kinderen uit kansarme buurten in de stad en 100 boeken weggegeven aan de bibliotheken in de stad. Dit steeds samen met een groots opgezet lesprogramma gericht op leren lezen en schrijven, op maar liefst 50 Utrechtse basisscholen Ook daar hebben veel schrijvers van het boek aan meegewerkt. Totale omvang van het project: € 140.000. Doorlooptijd 2 1/2 jaar.

Echt super, super gedaan en enorm gefeliciteerd.

/imagecache/lg/uploads/2023/09/knfv-award-kiwanis-club-utrecht.jpg

vlnr Carel Maass, Vester Reijnders, Frans Visser, Dirk van Setten en Bas van de Griendt