Kinderboek Utrecht 900 jaar

Doe mee en steun kinderen in Utrecht

Op 2 juni 2022 is de stad Utrecht jarig. Het is dan precies 900 jaar geleden dat het stadsrechten verwierf. Om dat te vieren wil Kiwanis Utrecht een boek uitgeven voor alle kinderen van acht tot twaalf jaar. Een boek dat verbindt, informeert en amuseert. Dat het verleden koppelt aan het heden en de toekomst. Het is de bedoeling dat Utrechtse kinderen die minder kansen hebben dan hun leeftijdgenootjes het boek gratis ontvangen. Helpt u mee om dit mogelijk te maken?

Interessante onderwerpen
In het boek komen zo'n twintig onderwerpen aan bod die een goede illustratie vormen van verleden, heden en toekomst van de stad. Voorbeelden zijn er te over: bijzondere gebouwen, zoals Slot Zuylen, het voormalig oude postkantoor, het stadhuis of het Rietveld-Schröderhuis. Ook religie is een inspirerend thema. Utrecht is immers van oudsher een ‘kerkenstad’, maar herbergt ook diverse moskeeën. En wat te denken van locaties als de werfkelders, de Maliebaan, de watertoren in Overvecht, fort Blauwkapel, Vredenburg of Amelisweerd? En de rijke sporthistorie mag natuurlijk ook niet ontbreken, zoals FC Utrecht met Galgenwaard als thuisbasis. Daarnaast is Utrecht een stad waar mensen al honderden jaren leren en studeren. Dat gaat van basisschool tot Utrecht Science Park. Elke opleiding heeft zijn eigen bijzondere geschiedenis én toekomst.

Utrecht

Stad zonder grenzen
Kiwanis ziet in de viering van Utrecht 900 in 2022 een uitgelezen kans om de Utrechtse kinderen op een speelse wijze diepgaander kennis te laten maken met en te betrekken bij de stad en de regio en daarmee bij tedragen aan een gevoel van burgerschap: “ik ben een Utrechter en daar ben ik trots op”. Wat kinderen nu ontdekken over het verre of recente verleden van de stad kan een inspiratiebron zijn voor hun eigen toekomst.

Lesmateriaal en app
Het boek is bedoeld voor kinderen van acht tot twaalf jaar. Uitgaande van 112 basisscholen in Utrecht alleen al levert dit een potentiële doelgroep van circa 10.000 kinderen op. Het is de bedoeling dat naast het boek een App ontwikkeld wordt om te gebruiken bij een wandeling of fietstocht door de stad met je ouders of opa en oma. Er worden ook activiteiten rondom het boek georganiseerd met de scholen in het kader van de viering van de Utrechtse verjaardag

Koos Meinderts
Er zijn (bijna) geen boeken over Utrecht speciaal voor kinderen. Het 900 jarig bestaan vinden wij daarom een uitgelezen aanleiding om een bijzonder kinderboek te laten maken. We zijn blij dat we de gerenommeerde Utrechtse (kinderboeken)schrijver Koos Meinderts geïnteresseerd hebben gevonden om het boek te gaan schrijven. Hij is onder andere winnaar van de Gouden Griffel, is bekroond met de Boekenleeuw en heeft bovendien de Willem Wilminkprijs én de Annie M.G. Schmidtprijs ontvangen. Koos schrijft het boek samen meteen aantal andere Utrechtse of met Utrecht verbonden schrijvers en coördineert het proces voor de totstandkoming van het boek. Hij wordt daarbij ondersteund door Mathijs Meinderts, kunsthistoricus.

Kinderboek Utrecht 900

Sponsorinformatie
We zoeken naar mensen, organisaties en bedrijven die ons initiatief willen ondersteunen. Dat kan op het terrein van kennis en netwerk (zoals de historische vereniging Oud-Utrecht) of meer in financiële zin (zoals sponsoren, fondsen of gemeente). Er zijn verschillende sponsormogelijkheden. Ook is er een gedetailleerd projectplan beschikbaar. Is uw bedrijf of organisatie geïnteresseerd om als sponsor aan dit bijzondere project deel te nemen?  Stuur een mail naar utrecht@kiwanis.nl

Voorinschrijving
De oplage van de eerste druk van het boek bestaat uit 2.500 exemplaren, waarvan 1.000 exemplaren gratis worden verstrekt. De overige 1.500 exemplaren worden verkocht. De beoogde verschijningsdatum is juni 2022.

Kiwanis Club Utrecht en partners

/imagecache/original/uploads/2021/04/logos-samenwerkingspartners-kinderboek-1.png

Universiteit Utrecht

Leen Dorsman, hoogleraar universiteitsgeschiedenis Universiteit Utrecht:
‘Het is belangrijk dat kinderen in aanraking komen met boeken en met de geschiedenis van hun eigen leefomgeving’

Monique Mourits, hoofd communicatie Universiteit Utrecht:
‘Wat een mooi initiatief. Een boek voor alle kinderen in Utrecht, met extra zorg voor diegenen onder hen die minder goed bedeeld zijn, of die leesachterstand hebben, is natuurlijk een project dat een onderwijsinstelling aanspreekt.’

Het Utrechts Archief

Karen Wegereef, hoofd publiek en presentatie Het Utrechts Archief:
‘Als Het Utrechts Archief willen we onze steun uitspreken aan het idee van het kinderboek. Het is een mooi initiatief en we hopen daar zeker aan te kunnen bijdragen!’

.