Kiwanis Kunstveiling Utrecht

De eerste Kiwanis Kunstveiling Utrecht in maart 2006 bracht met hulp van sponsoren, kopers en verkopers 13.000 Euro bijeen voor Mytylschool Ariane De Ranitz. De eerste kavels zijn geveild door Paul Schnabel. De Mytylschool verzorgt onderwijs voor kinderen en jongeren met een lichamelijke of meervoudige handicap. Van de veilingopbrengst zijn muziekinstrumenten aangeschaft die inmiddels in het onderwijsprogramma zijn opgenomen, maar die ook gebruikt worden voor optredens.

De tweede Kiwanis Kunstveiling Utrecht was in november 2007. De veiling werd geopend door Alexander Pechtold, voorzitter van de Tweede Kamerfractie van D66, oud-minister en ervaren veilingmeester. Vol vaart ging de veiling van start en zowel moderne kunst als antieke voorwerpen kwamen onder de hamer. De opbrengst voor de goede doelen was circa 11.000 Euro, met dank aan alle inbrengers, kopers en sponsoren. De begunstigde doelen zijn Stichting Kiran Namaste die kinderen uit éénoudergezinnen in Nepal helpt om naar school te kunnen, en Stichting Vrolijkheid die met theatergroep DOX kinderen in het Asiel Zoekers Centrum Utrecht opleidt voor muziek- en dansvoorstellingen.

De derde Kiwanis Kunstveiling Utrecht was in maart 2009. De veiling werd zondagmiddag namens Kiwanis Club Utrecht geopend door president Stan Bosch, waarna de veilingmeester de hamer ter hand nam, onder toezicht van notaris Tomlow. De veilingomzet van de 235 kavels was 34.000 Euro. De totale opbrengst voor het goede doel, instrumenten voor de kinderen in het Domstad Jeugd Orkest, was een kleine 10.000 Euro.

De vierde editie in november 2010 werd geopend door burgemeester Wolfsen. Met de opbrengst ontwikkelde Kiwanis Club Utrecht een kinderboek over de Vrede van Utrecht: Het mysterie van de zwarte mantel. Het boek is geschreven door kinderboekenschrijfster Martine Letterie voor groepen 7 en 8 van basisscholen in stad en regio Utrecht. In samenwerking met Stichting Vrede van Utrecht en Kunst Centraal is lesmateriaal en een kinder/gezinswandeling door Utrecht ontwikkeld.

De vijfde editie van Kiwanis Kunstveiling Utrecht was in november 2012. Deze werd geopend door journalist en Tweede Kamerlid Pia Dijkstra. De opbrengst ging deze keer naar de Indo-Dutch Foundation die hiermee een schoolopleiding voor straatkinderen in India bekostigt. De Kiwanis Kunstveiling Utrecht is uniek door de hoge kwaliteit en goede prijs van de ingebrachte kavels en de koppeling aan een goed doel voor kinderen.

Een Kiwanis Vide Grenier was in 2015 het vervolg op deze Kunstveilingen. De opbrengst ging naar Stop Tetanus.